Stress

Konsulent til strategisk sparring

Stress på arbejdspladsen kan modvirkes, hvis du vil…

Kilderne til stress er mange, men du kan reducere dit stressniveau, ved at definere kilderne.

Af Anita Skat Tiedje,

Cand. Merc. Strategi, Organisation og Ledelse

 

Stress. Et modelune? En metode til at beskrive en følelse? En folkesygdom? Og er det stress vi lider af, når vi siger: ”Nej, hvor er jeg stresset!”.

 

Stress har mange ansigter, og der er mange forskellige kilder, som stresser den enkelte person. Stress er personafhængigt. Bestemte faktorer belaster nogle personer hårdt, og andre lægger knapt nok mærke til dem.

 

Når psykisk arbejdsmiljø er på dagsordenen, diskuterer man ofte stress. Arbejdsmiljørådet har do-kumenteret, at de psykosociale risikofaktorer i arbejdsmiljøet giver stress, hjerte- karsygdomme, muskel- og skeletbesvær, depression og udbrændthed. Særligt langvarigt stress har uheldige hel-bredsmæssige følger bl.a. i form af livstruende sygdomme. Det betaler sig derfor at investere i det psykiske arbejdsmiljø. Både samfundsmæssigt og virksomhedsmæssigt. Afkastet af virksomheders investering i et positivt psykisk arbejdsmiljø kan lederne måle i større produktivitet, større motiva-tion, større kreativitet, større arbejdsglæde, mindre fravær og større rummelighed.

 

Mindre stress-påvirkninger i vores liv er blot mindre faser i et større stressforløb. Mange små påvirkninger øger den samlede belastning, og kan få os til at reagere kraftigt på en mindre ting, som vi ellers i andre situationer ikke tager notits af. Hvis vi bliver bevidste om kilderne til stresspåvirkninger i dagligdagen, vil vi kunne sortere dem i vilkår, som vi skal indrette os efter, og muligheder, som vi kan handle og være kreative indenfor. En afklaring af vores stress-kilder mod-virker vores stress-reaktion.

 

Kilder til stress i arbejdslivet kan komme fra fire forskellige niveauer:

  • Organisatorisk niveau
  • Afdelings-/team niveau
  • Lederniveau
  • Individuelt niveau

 

Det organisatoriske niveau udstikker rammerne for afdelingens virke – i kommunalt regi budgetterer og prioriterer politikerne. Tit føler vi som medarbejdere ikke, at vi kan leve op til vores faglige kvalitetsniveau med de tildelte ressourcer, men vi forsøger alligevel at indfri vores egne forventnin-ger, og bliver gang på gang skuffede og frustrerede.

På afdelings-/team niveau påvirker bl.a. holdninger og værdier os. Er vi uenige i måden, afdelingen fungerer på, frustreres og stresses vi.

På lederniveau stresser lederens krav, forventninger og beslutninger os.

På individuelt niveau stresser vores egne uindfriede forventninger til bl.a. udvikling, ansvar og re-sultater os.

 

Afsæt tiden til systematisk at gennemgå dine stress-kilder. Når du er stresset, er det svært! Og du ved ikke altid selv præcist hvad, eller hvorfor en bestemt faktor påvirker dig så meget. Og du priori-terer måske dine indsatsområdet forkert, hvis du bliver fanget i et forkert fokus.

Brug derfor de 19 psykosociale risikofaktorer, venskabelig sparring eller coaching, når du prioriterer de indsatsområder, som vil afhjælpe dit stress. Inden prioriteringen skal du afklare, om det er et vilkår, eller om du har muligheder for at ændre på de eksisterende forhold.

 

Processen i fusioner og organisationsændringer øger risikofaktorernes styrke. Arbejdspresset og jobusikkerheden i kommunalreformen præger nu i høj grad ledere og medarbejdere, der er ”i spil” om fremtidige stillinger og arbejdsopgaver. De samarbejder med kolleger, som de eventuelt også konkurrerer med. Det er en svær balancegang, fordi ingen ønsker at skade et fremtidigt samarbejde, hvor de måske bliver sideordnede, eller hvor kollegaen bliver chef. Og en ”forbigået” leder / med-arbejder får særligt svært ved at bevare sit engagement, og han har et øget behov for opbakning, anerkendelse, kommunikation, trøst og forklaring.

Metoderne til et positivt psykisk arbejdsmiljø gælder også i fusionsperioder.

- Så bevar fokus, og modvirk stress!

Stress på arbejdspladsen kan modvirkes, hvis du vil…

 

Kilderne til stress er mange, men du kan reducere dit stressniveau, ved at definere kilderne.

 

Arbejdsmiljørådet arbejder med seks dimensioner, såkaldte guldkorn, som det psykiske arbejdsmiljø beskrives ud fra:

 

1.Indflydelse

2.Mening i arbejdet

3.Forudsigelighed

4.Støtte

5.Belønning

6.krav

Kilde: Arbejdsmiljøinstituttet

 

Optimalt er det selvfølgelig, hvis medarbejderne opfatter alle dimensionerne positivt

 

Arbejdsmiljørådet har defineret 19 psykosociale risikofaktorer i arbejdsmiljøet. Faktorerne er en identifikation af de negative opfattelser af det psykiske arbejdsmiljø.

 

De 19 risikofaktorer er:

 

1.Høje krav

2.Tempoarbejde

3.Høje følelsesmæssige krav

4.Krav om at skjule følelser

5.Modsatrettede krav

6.Ringe indflydelse

7.Mobning

8.Seksuel chikane

9.Vold

10.Trusler om vold

11.Ringe kollegial eller ledelsesmæssig støtte og feedback

12.Uoverensstemmelser og konflikter i arbejdet

13.Skifteholdsarbejde, forskudte ar-bejdstider

14.Manglende belønning

15.Manglende mening i arbejdet

16.Mangel på forudsigelighed ved væ-sentlige ændringer

17.Jobusikkerhed

18.Utilstrækkelig ledelse

19.Manglende udviklingsmuligheder

Kilde: Arbejdsmiljøinstituttet

 

 

Udvikling af forretning, strategi, medarbejdere og processer

Høst frugterne af dit arbejde

Kontakt

Anita Skat Tiedje

 

 

Mail: Anita@Skat-Tiedje.dk

Telefon: 6064 3223

Søg hjælp til

  • Udvikling af strategier
  • Facilitering af møder, seminarer
  • Involvering af medarbejdere og eksterne i udviklingsopgaver
  • Udvikling af ledere, team og medarbejdere
  • Forandringsledelse
  • Projektledelse
  • Udvikling af processer